Домашня » Новини » Проблеми формування заробітної плати у бюджетній сфері та на державних підприємствах

Проблеми формування заробітної плати у бюджетній сфері та на державних підприємствах

10 квітня 2019 року у Комітеті з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення відбулися слухання на тему: «Проблеми формування заробітної плати у бюджетній сфері та на державних підприємствах»

Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення відповідно до плану роботи на період десятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання провів 10 квітня поточного року слухання на тему: «Проблеми формування заробітної плати у бюджетній сфері та на державних підприємствах».

У заході взяли участь народні депутати України, представники Міжнародної організації праці, центральних органів виконавчої влади, Рахункової палати України, Пенсійного фонду України, всеукраїнських об’єднань профспілок та організацій роботодавців, органів місцевої влади, наукових установ, громадських організацій, засобів масової інформації та інших.

Відкриваючи слухання, Перший заступник голови Комітету Сергій Каплін зазначив, що роль держави як суб’єкта регулювання сфери оплати праці є визначальною для всіх сфер економіки та показовою для приватного сектора в питаннях формування ціни людської праці. Проте, сьогодні в країні існує глибока диспропорція між високою вартістю життя і низькою ціною праці. Як наслідок, Україна посідає останнє місце в Європі за рівнем трудових доходів громадян – у 2018 році українська середньомісячна зарплата становила 8 865 грн. або 277 євро і перевищила тільки мінімальну зарплату в Болгарії – 261 євро – найнижчу серед країн Європейського Союзу.

В свою чергу народні депутати – члени Комітету Наталія Веселова і Олександр Дроздик відмітили, що в сфері прямого і безпосереднього впливу держави – бюджетних галузях освіти, науки, культури, охорони здоров’я, надання соціальної допомоги, середньої і нижньої ланок державного управління тощо, де зосереджено більше 37% загальної чисельності штатних працівників, переважна більшість яких є висококваліфікованими спеціалістами з вищою фаховою освітою, заробітна плата впродовж багатьох років є значно нижчою за середню по країні. Причиною цього є, насамперед, залишковий принцип фінансування бюджетних галузей, відсутність системного реформування інституціонального механізму формування заробітних плат у бюджетній сфері, а також встановлення штучно занижених розмірів прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати, які є основою формування оплати праці в бюджетній сфері.

Підтримуючи позицію попередніх учасників, Голова Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні Григорій Осовий зазначив, що наслідком останніх законодавчих змін у сфері трудового законодавства та використання занижених розмірів державних соціальних стандартів стало скорочення співвідношення між заробітною платою працівників низької кваліфікації та професіоналів і загальна компресія Єдиної тарифної сітки. Відтак, відбувається систематична недоплата працівникам бюджетної сфери порівняно з оплатою праці з аналогічними характеристиками в небюджетній сфері та нівелювання престижності роботи в державному секторі.

Як не прикро, але навіть в умовах триваючого п’ятий рік поспіль військового конфлікту на Сході України проблема низького рівня заробітної плати актуальна і для оборонної сфери. Про незадовільну ситуацію з оплатою праці працівників Збройних Сил України та негативні наслідки цього поінформував присутніх начальник Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України, полковник Олександр Бікчантаєв.

Також учасники слухань відмітили, що поряд з поширенням тенденції до зрівнялівки в оплаті кваліфікованої та некваліфікованої праці серйозною проблемою в Україні залишається поглиблення нерівності в оплаті праці у різних видах економічної діяльності та регіонах, між підприємствами та в межах одного підприємства. Співвідношення лише в посадових окладах між працівником основної професії і керівником сягає 1:200, і стосується це, як не прикро, саме сфери державного регулювання питань зарплати.

За результатами аналізу, проведеного Офісом з фінансового та економічного аналізу у Верховній Раді України, найвищі середньомісячні заробітні плати у керівників підприємств нафтогазового сектору України (більше 32 тис. євро), Польщі (близько 27 тис. євро) та Великої Британії (близько 19 тис. євро), але при цьому рівень перевищення над середньою заробітною платою по країні кардинально різний: в Україні – 146 разів (2017 р.), у Польщі – 39 разів, у Великій Британії – 13 разів. Диспропорція між середньою оплатою праці по країні та зарплатою керівника нафтогазового підприємства в середньому у 8 разів більша в Україні, ніж в інших країнах.

Під час активної дискусії щодо ситуації з оплатою праці в державному секторі країни представники наукових установ також наголосили на існуванні сьогодні нагальної потреби в удосконаленні механізму регулювання заробітної плати, відмітивши при цьому необхідність розробки стратегічної концепції реформування оплати праці у цій сфері, яка має бути комплексною, фундаментально виваженою та погодженою з усіма верствами українського суспільства. Від Інституту в дискусії взяв участь В.О. Директора Інституту Леонід Ільчук.

За результатами проведення слухань на найближчому засіданні Комітету буде схвалено відповідні рекомендації Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України та місцевим органами виконавчої влади.

Виберіть мову:

Усі сторінки сайту